Crowdfunding voor startups: de ultieme boost!

Wereldwijd groeit de crowdfunding markt in een rap tempo. Hoewel er $16,2 miljard werd opgehaald in 2014, laten recente schattingen zien dat dit totaal (meer dan) is verdubbeld tot $34,4 miljard in 2015! (crowdsourcing.org) Crowdfunding had nooit zo hard kunnen groeien zonder de bijzondere plannen en ideeën van innovatieve startups. Steeds meer startups wagen zich aan een crowdfunding campagne en kickstarten daarmee hun onderneming. Denk bijvoorbeeld aan het immense succes van Pebble, dat meerdere keren miljoenen ophaalde bij de crowd. Of aan het recente, Nederlandse succes van Peerby, dat ruim 2 miljoen euro ophaalde voor hun deelplatform.

Naast startkapitaal kan een crowdfunding campagne nog meer voordelen opleveren:

  • Het opzetten van een crowdfunding campagne en het maken van een korte crowdfundingvideo, inclusief propositie en missie, kan helpen om het verhaal, de doelstelling van de startup aan te scherpen. Je moet immers je project kort en pakkend pitchen!
  • Crowdfunding is een sterke marketing tool. Je betrekt potentiële funders bij de campagne, waardoor zij een sterke band opbouwen met jouw onderneming. Crowdfunding creëert betrokken ambassadeurs!
  • Door crowdfunding test je je product of dienst bij het grote publiek. Krijg je veel reacties en investeren veel mensen in je campagne? Dan weet je dat er ruimte in de markt is voor jouw startup.

Kortom, crowdfunding helpt startups hun ondernemersdromen waar te maken. Genoeg redenen voor startups om hun stoute schoenen aan te trekken en zich aan een campagne te wagen. Op Crowdfunding Day Europe maken we deze stap nog gemakkelijker! Om Nederlandse start-ups hun weg naar crowdfunding te helpen vinden organiseert Crowdfunding Day Europe: Learn from the masters, een unieke workshop waarin crowdfunding grootmeesters startups begeleiden in het opzetten van hun eigen crowdfunding campagne. Zo krijg je de kans om Jon Leland van Kickstarter, Miquel Ballester van Fairphone, Marijn Flipse van Bolt Mobilty en Friso Schmid en Aike Müller van Keezel te ontmoeten en hen het hemd van het lijf te vragen over hun miljoenencampagnes. Zij staan klaar om jou te helpen in hun voetsporen te treden. Wellicht sta jij volgend jaar wel tussen deze masters op Crowdfunding Day Europe!

Startups bezoeken Crowdfunding Day Europe voor het reduceerde tarief van €175 euro en geven je niet alleen toegang tot de Learn from the Masters workshop, maar ook tot de rest van het programma. Verzamel alle do’s and dont’s in de Ready for liftoff! sessie van Spaac, MiniBrew & Pelican House En leer alles over stapelfinanciering in de sessie FusionFinance II: Crowdfunding en bancaire financiering. Of volg nog meer crowdfunding workshops bij o.a. de crowdfunding coaches van Douw&Koren. Bemachtig je ticket op: www.crowdfundingday.nl.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Crowdfunding: op naar groei binnen de vastgoedbranche

Op de valreep van 2015 brak een bijzondere crowdfunding campagne het jaarlijkse record:
Zorgvastgoed Zeeland B.V. haalde voor het behoud van het Admiraal de Ruyter ziekenhuis in Vlissingen 10,6 miljoen euro op. Het bedrag, dat werd opgehaald via het platform ZIB, was genoeg voor de nodige vernieuwing van de locatie. Het Admiraal de Ruyter is een goed voorbeeld van hoe vastgoed met behulp van crowdfunding kan worden gefinancierd. Wat kan crowdfunding betekenen voor de vastgoedbranche?

Het is inmiddels geen nieuws meer dat de crisis ook in de vastgoedsector zijn sporen heeft achtergelaten. Onder andere banken zijn terughoudender geworden in het financieren van vastgoedprojecten. Dit ontketende een zoektocht naar alternatieve financieringsvormen. Lang leek crowdfunding geen optie, omdat de opbrengst van een gemiddelde crowdfunding campagne lang niet voldoende is om een vastgoedproject te realiseren. Desondanks is er een trend zichtbaar waarbij crowdfunding steeds vaker binnen de vastgoed sector wordt toegepast.

Samen werken
Deze ontwikkeling hangt samen met het feit dat steeds meer ontwikkelaars ontdekken welke voordelen crowdfunding, naast geld, met zich meebrengt. Zo zien we dat deze projecten veel baat hebben bij de participatie van het publiek. Het zelf laten meedenken in oplossingen, maakt van beleggers betrokken ambassadeurs (Kroot). Zo ook bij de crowdfunding campagne van het Admiraal de Ruyter ziekenhuis: deze gaf lokale particulieren de kans zelf te investeren in hun eigen gezond-heidszorg. Hier werd massaal op gereageerd: in totaal investeerden 600 mensen in het ziekenhuis. Zo concludeert Henk van Koeveringe, initiatiefnemer van de campagne: “door de campagne raken mensen meer betrokken bij het ziekenhuis en het ziekenhuis bij de mensen”. Het ziekenhuis laat zien hoe crowdfunding kan bijdragen aan een toekomst waar ontwikkelaar en investeerder samen werken aan bijzondere projecten met maatschappelijke relevantie.

De toekomst
Het ziekenhuis is een mooi voorbeeld, echter is crowdfunding voor vastgoed in Nederland nog relatief onderontwikkeld. Zo blijkt uit een recent onderzoek van de universiteit van Cambridge, dat ruim een kwart van de crowdfinancemarkt in het Verenigd Koninkrijk bestaat uit vastgoedprojecten. Dat onderschrijft ook Klaas Kroot in zijn boek, dat onlangs is verschenen. Volgens Kroot valt er op Nederlands terrein nog veel te winnen. Dit is zeker mogelijk, mits de sector het klassieke denken loslaat. Ook de huidige randvoorwaarden weerhoudt partijen van initiatief. Deze randvoorwaarden zouden in de toekomst door de AFM moeten worden aangepast om groei in crowdfunding mogelijk te maken (Kroot).

Thema sessies
Op Crowdfunding Day Europe presenteert Klaas Kroot in een speciale sessie zijn boek: CrowdFunding en VastGoed, het nieuwe financieren. Naast deze sessie Crowdfunding & Vastgoed, zijn er diverse thema sessies die meer inzichten, informatie en tool verschaffen voor crowdfunding in de sector zoals, Bon appétit!: Crowdfunding in de horecabranche, Equity Crowdfunding: Chances & Challenges. Woon ook de Kickstart jouw crowdfunding campagne! workshop van Douw&Koren bij, zodat je meteen aan de slag kan met het ontwerpen van een mogelijke campagne!

Bronnen
Crowdfundmarkt.nl. “Crowdfinance in het Verenigd Koninkrijk is booming business” Persbericht, woensdag 24 februari 2016.
Kroot, Klaas. “CrowdFunding & VastGoed, het nieuwe financieren”. Verwacht mei 2016.

_______________________________________________________________________________________________________________________

3 onmisbare tips voor een knallende pitch

Als ondernemer pitch je dagelijks je bedrijf aan anderen. Deze frequentie gaat alleen maar omhoog wanneer je een crowdfunding campagne start. Een knallende pitch is belangrijk om de crowd te interesseren, maar hoe doe je dat? Wij vroegen het aan Nathalie Mangelaars, eigenaresse van Pitch Queen en organisator van het NK Pitchen voor Ondernemers. Hieronder vind je drie onmisbare tips!

Hearts, Minds, Wallets
Stel, je bent een investeerder en je bent van plan om €10.000,- in een bedrijf te investeren via crowdfunding. Voor je staat een ondernemer te pitchen. Beslis jij binnen 1 minuut of jij dit bedrag gaat investeren? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk: “Nee”. Echter, binnen 1 minuut bepaal je wel of je enthousiast bent over de ondernemer en zijn bedrijf. Met andere woorden: voelt het goed?. Investeerders noemen dit: Hearts, Minds, Wallets. Ze kijken of ze het juiste ‘gevoel’ krijgen bij de ondernemer, voordat zij open staan voor het bedrijf en rationele argumenten waarom zij zouden moeten investeren. Pas als je hun vragen goed beantwoordt en alle zaken kloppen, trekken zij hun portemonnee. Het doel van een pitch is daarom om de investeerders te enthousiasmeren en nieuwsgierigheid op te wekken. Zij gaan dan vanzelf vragen stellen en dan is het aan jou om hen te laten ‘kopen’.

Less is more
Als ondernemer werk je maanden aan je crowdfunding campagne en daarom kun je er ALLES over vertellen. Als je je campagne gaat pitchen, bedenk dan welke informatie écht relevant en noodzakelijk is voor de ander. De rest laat je weg. Dit is lastig, maar bewezen effectief. Less is more! Wat je kunt doen is ‘haakjes inbouwen’. Hiermee kun je de vragen sturen die naderhand gesteld worden. Als voorbeeld geeft Nathalie aan eens een onderneemster begeleid te hebben met een eigen fabriek in Nederland, terwijl haar concurrentie met name China produceert. De onderneemster zei in haar pitch, “Wij zijn het enige bedrijf binnen onze branche dat in Nederland produceert”, maar legde niet uit waarom. Simpelweg omdat dit niet tot de meest relevante zaken behoorde die zij wilde overbrengen, maar ze vond het wel prettig als die vraag naderhand gesteld werd. En, wat was het resultaat? Deze vraag kwam altijd terug na haar pitch.

Verdiep je in de doelgroep
Iedere dag komen er nieuwe crowdfunding campagnes online. Waarom zou de crowd juist jouw campagne steunen? Een simpele vraag, maar om hem te beantwoorden is soms iets lastiger. Weet jij wat hun behoeften zijn en wat hen triggert om in jouw bedrijf te investeren? Als je wilt dat zij naar je luisteren, stem dan je verhaal af op hun behoeften. Zij luisteren namelijk naar je als je antwoord geeft op de volgende vraag: What’s in it for me?

Ontmoet Nathalie Mangelaars op Crowdfunding Day Europe! Wil je weten hoe je de perfecte crowdfunding pitch maakt? Kom dan op 25 mei naar de Amsterdam Arena.

_______________________________________________________________________________________________________________________

Joris Luyendijk spreekt op 25 mei tijdens Crowdfunding Day in Amsterdam

Joris Luyendijk, schrijver van het boek Dit kan niet waar zijn, spreekt op 25 mei in Amsterdam tijdens Crowdfunding Day!

Hoe kan het dat na 2008 nog bijna niets is gedaan om een volgende financiële crash te voorkomen? Met deze vraag als gids dompelde Luyendijk zich twee jaar lang onder in de wereld van The City, het financiële centrum van Londen. Zijn boek geeft een kijkje in deze keuken en maakt duidelijk hoe machtig en ondoorzichtig deze wereld eigenlijk is. De lezers van zijn boek herkennen vast nog wel het beeld van een ‘lege cockpit’; niemand heeft controle over de financiële wereld.

Zou crowdfunding de verandering in de economie zijn waarnaar we verlangen? Simon Douw, managing partner van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren en organisator van Crowdfunding Day Europe: ‘Misschien is de tijd van en masse klagen over ons financiële systeem voorbij, en is het tijd om te bouwen aan een systeem dat wél werkt. Crowdfunding is één van de snelste groeiende andere manieren van hoe we onze economie kunnen inrichten. Het brengt de economie weer terug tot de essentie: mensen en bedrijven die met hun plan een bijdrage aan de maatschappij hebben te leveren, en mensen die bereid zijn daar – direct – in te investeren.’

Met crowdfunding maken particuliere investeerders vanaf 10 of 100 euro dagelijks echt verschil.
Ondernemers en investeerders, jij en ik, bouwen mee aan een nieuwe financiële wereld, die zich niet ver van ons verwijderd, hoog in de lucht achter dubbeldik glas, bevindt, maar ten midden van ons, in de echte wereld. Daarom kijken we heel erg uit naar de komst van Luyendijk: hoe kan crowdfunding inspelen op wat er tijdens de crisis is misgegaan? Hoe gaan we om met de uitdagingen van crowdfunding? En misschien nog wel het meest belangrijk: hoe bouwen we samen aan een economie waar we in geloven?
_______________________________________________________________________________________________________________________

Eerste sprekers Crowdfunding Day Europe 2016 bekend!

We zijn trots te kunnen melden dat Rien Nagel, lid raad van bestuur van Rabobank, de volgende editie van Crowdfunding Day opent met een exclusieve keynote over crowdfunding en bancair financieren. Rien Nagel is binnen de raad van bestuur verantwoordelijk voor de marktbediening van particulieren, private banking en bedrijven in Nederland, alsmede voor het domein coöperatie en besturing.

Daarnaast komt Kickstarter speciaal voor Crowdfunding Day Europe wederom naar Nederland! Met ruim 2,1 miljard dollar en een bijna 100.000 succesvolle campagnes, is het Amerikaanse crowdfunding platform de “king of crowdfunding”. Of het nu gaat om het produceren van video games, juwelen van smog of smartwatches, Kickstarter laat regelmatig het hart van liefhebbers van gave ideeën en gadgets sneller kloppen, en menig startup heeft dankzij een succesvolle Kickstarter campagne een vliegende start gemaakt.

Maar uiteraard is er de andere kant van de medaille: Hoeveel projecten lukt het niet hun beloften aan funders na te komen? De Universiteit van Pensylvania onderzocht dit en vond onder andere dat 9% van de projecten niet in staat bleek de beloofde tegenprestaties te leveren (lees meer over het onderzoek). In het kader van het thema van Crowdfunding Day Europe 2016, Dromen versus Risico’s, zijn deze bevindingen meer dan relevant. Daarom komt Jon Leland, Director of Strategy and Insights bij Kickstarter, in een exclusieve keynote zijn visie geven op transparantie, defaults en de kansen en risico’s van crowdfunding.